scroll_to_content

HUBNUTÍ, LEPŠÍ VYTRVALOST A TURISTIKA – JDE TO DOHROMADY!

Nejpřirozenějším pohybem pro člověka je chůze. Chceme-li hubnout, zlepšovat svoji fyzičku, vytrvalost a užít si při tom krásy (nejen naší) přírody, stačí nazout trekové boty, zvolit vhodné oblečení, sbalit batoh, svačinu, krém proti slunci, repelent, navigaci, powerbanku a vyrazit. Turistika je finančně nenáročným sportem: za málo peněz získáte hodně muziky. Tento sport má navíc v naší zemi hlubokou tradici a naše turistické značení se řadí mezi nejlepší na světě!

 První organizovaní turisté se scházeli pod hlavičkou Sokola, který byl založen už v roce 1862, klub českých turistů, který funguje dodnes, byl založen o dvacet let později. První skupiny turistů se zaměřovali na turistiku pěší, časem svoje výlety obohatili o zimní „turistiku“ na lyžích. Tito průkopníci většinou neřešili hubnutí, ale spíš se zabývali potřebou tužení těla i ducha.

Základem hubnutí je pohyb

Pro efektivní úbytek tuku, obecně lepší spalování, kvalitnější kondičku a celkové soustředění je zásadní pohyb. Jakýkoliv a především ten přirozený. Není nutné se hodiny „mučit“ běháním na páse v místním fitness centru, stejnou službu nám udělá již výše zmíněná turistika.  

Procházky nebo náročnější horská turistika?

Turistika může být skvělou hubnoucí kúrou, která navíc poskytne úžasné zážitky, které nás ve fitku nečekají. Nejen zkušený sportovec – turista - si při přechodu Alp „natěžko“ užije výhledy z horských masivů, možnosti horské turistiky jsou otevřené daleko širší veřejnosti, než by se mohlo na první pohled zdát. Pro začátečníky je vhodné zvolit například sportovní výjezd organizovaný některou z turistických agentur: zkušení průvodci výlety naplánují a úkolem účastníka je pouze zvolit si náročnost treku („natěžko“ s plnou polní nebo raději jednodenní výlety, kdy se vracíte do místa ubytování), zvolit vhodnou obuv a případně trekingové hole, které usnadní chůzi v náročnějším terénu.

Při této formě pohybu si zaručeně zlepšíte kondici a při vhodně zvolené stravě také zhubnete: při několikahodinové chůzi náročnějším terénu, kdy nejedete na maximum svých sil, ale vytrvale se pohybujete zhruba na 60 % své maximální tepové frekvence a večer zpravidla padáte únavou nemůže být efekt jiný. Lepší kondice, psychika i srdeční činnost.

Ti, kdo s aktivní chůzí teprve začínají, můžou zvolit pohodové procházky ve svém okolí (třeba i jako procházku se psem), důležité je dodržet určitý level intenzity (tedy stanovit si dopředu cíl procházky, udržet svižné tempo) a v něm se po celou dobu držet, brát vycházku jako sportovní aktivitu a „nezapomenout se“ třeba v lákavé cukrárně na rohu. Zde opět platí: svižná chůze po delší dobu s vhodně zvolenou stravou je alfou a omegou zdravého hubnutí. Pro začátečníky je také vhodný nordic walking: tedy chůze se speciálními holemi, které tlumí nárazy a poskytnou oporu.

Navštívíte krásná místa po celé zemi

Svou „posilovnu“ si bereme kamkoli s sebou, na dovolenou, k moři či jen na chatu. Turistika je nenáročným a přitom krásným sportem. S batůžkem se můžeme vydat jen tak za nosem, po obecně známých trasách nebo vymyslet trasu vlastní. 

Omezuje nás počasí

Snad jedinou nevýhodou turistiky může být pro někoho proměnlivost počasí. I když se říká, že není špatného počasí, ale špatného oblečení, ne každý má chuť se procházet v dešti. V tom případě si můžeme zacvičit doma, zajít si do fitka nebo si zaplavat v bazénu

Posilujeme celé tělo

Pěší turistika je úžasná v tom, že posiluje nejen celé tělo, ale kompletně náš kardiovaskulární systém. Tím, že se pohybujeme na čerstvém vzduchu, ideálně v přírodě nebo na horách, skvěle prospíváme také svému dýchacímu ústrojí.

Pro lepší náladu a duševní zdraví

Běh, chůze a pěší turistika jsou nejpřirozenějším pohybem pro člověka. Naše tělo je stvořené k aktivitě, svaly potřebují pracovat a klouby se pohybovat. Tím, že do svého života zařadíme pravidelnou chůzi či turistiku, prospějeme nejen svému fyzickému, ale i duševnímu zdraví. Přirozený pohyb přispívá ke kvalitě duševního zdraví, zmírňuje stavy úzkosti a rozličné smutky. Obecně zlepšuje náladu a my jsme víc v klidu a v pohodě. Nezbývá než dodat: nazout trekové boty a hurá do přírody!