scroll_to_content

CYKLISTIKA JAKO POMOCNÍK PŘI HUBNUTÍ

Jízda na kole nezatěžuje klouby

Cyklistika patří mezi sporty, které minimálně zatěžují kloubní systém a celkově zde nedochází k pravidelným tvrdým dopadům na podložku jako například u aerobiku, běhání, v atletice, fotbalu tenisu nebo u zvedání vyšších vah ve fitku. Pro svoji šetrnost ke kloubním chrupavkám je tedy vhodná i pro obézní nebo osoby s artrózou. Při šlapání do pedálů se do těla dostane víc kyslíku než například při chůzi, živiny proudí krevním řečištěm rychleji a dochází tak k lepšímu prokrvení organismu.

Posilujete celé tělo

Nejdůležitější je správně nastavený posed, odpovídající velikost kola a správně zvolená obuv. Také je důležité, pokud nám kolo dobře „sedí“ nehrbíme se a nenamáháme tolik krční páteř. Obecným problémem u závodní silniční cyklistiky je dlouhodobé zatížení krční páteře (cyklista jezdí v předklonu a zaklání hlavu), což může vést k až k zablokování krčních obratlů a bolesti hlavy. Proto je nutné záklon hlavy kompenzovat protahováním a zaměřit se také na uvolňovací cviky právě svalů v oblasti krku a ramen. Při horské cyklistice je posed více vzpřímený, při jízdě v horském terénu se také významnou měrou zapojuje střed těla a posiluje se takzvaný core. Na druhou stranu různorodý terén může znamenat větší otřesy: pro zdravou a efektivní jízdu je tedy nejlepší terény střídat a posed na kole kompenzovat vhodným cvičením na horní část těla.  

Buďte eko – nahraďte auto kolem

Kolo jako hlavní dopravní prostředek byl odjakživa symbolem holandského hlavního města Amsterodamu. Tamní rovinatý terén spolu s velmi vstřícným přístupem vůči cyklistům nahrával tomu, že lidé pro dopravu po svém městě raději volili kolo nežli jiný dopravní prostředek. V rámci lepšího ovzduší přistupují k podpoře cyklistiky také další významná evropská města. Například v Londýně rozšiřují jízdní možnosti právě pro cyklisty, v centru města naleznete pro ně určené jízdní pruhy a semafory a to včetně kruhových objezdů, křižovatek a přechodů. Poplatky za vjezd automobilů do britského hlavního města a zároveň podpora a vstřícný přístup vůči cyklistům mají za cíl snížit velkou vytíženost silnic, zrychlit veřejnou autobusovou dopravu a především zlepšit londýnské ovzduší. Pojďme se nechat inspirovat velkými evropskými městy a zkusme jezdit na kole víc než dosud: ať už do práce, za přáteli nebo jen tak na výlet do přírody.  

Dobrý pocit při sportování

Stejně jako jiné sportovní aktivity, jízda na kole vyplavuje do krve hormony štěstí. Přináší nejen elementární radost pohybu, ale také čas na přemýšlení, kochání se okolím, dobrý pocit ze spálených kalorií, překonávání sebe sama a posouvání hranic svého výkonnostního maxima.

Kolik kalorií spálíme jízdou na kole?

Při mírné rychlosti zhruba 20 km/h spálíme kolem 550 kalorií za hodinu. Je to tedy srovnatelné s ostrou chůzí do kopce (nemluvíme o pohodové procházce s kočárkem nebo při venčení psa) nebo hodinovým během rychlostí kolem 9 km/h. Zatímco po hodině běhu toho budeme mít asi „plné kecky“, 60 minut na kole se nezdá být tak náročnou akcí a přitom spálíme přibližně stejné množství kalorií.

Jezděte pravidelně

Stejně jako u všech sportů i při jízdě na kole je důležité dodržovat pravidelnost. Ta totiž dodává tělu jistotu a trénovanost, rostou nám svaly, které dále pálí energii z tuků a my tak přirozeně a zdravě hubneme.

S vyváženou stravou tvoří cyklistika plán na hubnutí

Pravidelná svižná jízda na kole spolu s vyváženou stravou, dodržení zlatého pravidla 80- 20 (tedy 80% stravy skutečné, ne průmyslově zpracované potraviny a 20% pochutiny) vede ke zpevnění postavy, lepšího pocitu ze sebe sama a přirozené radosti z pohybu a přírody, kterou můžeme díky kolu poznávat. Pro kompenzaci jednostranného zatížení těla je vhodné zařadit cvičení jógy, pilates nebo obecně se zaměřit na posilování především horní polovinu těla a core.