scroll_to_content

JAK ZATOČIT S JARNÍ ÚNAVOU?

Konečně! Je tady! Co? No přece jaro! Zima se ještě zcela nepustila svého žezla a ranní mrazíky či studený vítr jsou stále v kurzu. Pravdou ovšem je, že se prodlužuje den a zpěv ptáků, kvetoucí stromy a všudypřítomná vůně deště nám dávají jasně najevo, že jaro už brzy nastoupí v plné síle a kráse.

Chceme odhodit zimní kabáty, chytit se každé příležitosti natočit tvář sluníčku a zhluboka se nadechnout čerstvého jarního vzduchu. Proč nás ale místo energie, kterou by nám mělo životadárné slunce vlévat do žil, přepadá únava a melancholie? Proč nás vlastně stále dřívější ranní paprsky občas štvou a raději bychom si ještě trošku přispali? Co se to děje? Je něco špatně?

Na jaře není ničím neobvyklým pociťovat únavu. Po zimním útlumu, nedostatku světla a mrazivých dnech naše tělo prochází řadou fyziologických změn: světlo má na nás totiž mnohem větší vliv, než by se mohlo zdát. Delší dny mění hormonální rovnováhu, reguluje se hladina hormonu štěstí – serotoninu a spánkového hormonu melatoninu. Po zimě má člověk celkově méně energie. Samozřejmě, vše je velmi individuální: pokud jste pravidelně sportovali na čerstvém vzduchu po celou zimu, chodili spát v rozumnou dobu a doplňovali důležité vitamíny jako je C nebo D a jako bonus nejste silní alergici, vyrovnáte se se změnou ročního období poměrně snadno.

Přesto ale existují objektivní důvody, proč se člověk, žijící v mírném podnebním pásmu (tedy v oblasti, kde se střídají roční období), může cítit při nástupu jara zcela vyčerpaný.

Ach to sladké ranní slunce

Den začíná dřív a přináší mnohem zářivější rána, paprsky se Vám derou skrz okna do pokoje už před šestou hodinou ranní – to Vás samozřejmě vzbudí a nemůžete znovu usnout. Výsledkem je, že do práce odcházíte mrzutí, bez nálady a ani silná káva situaci nedokáže zachránit.

Co s tím?

Pořádně zatemnit pokoj nebo využít kouzla masky na spaní. Váš spánek nebude ničím rušen (pokud se ovšem ve vedlejším pokoji s ranními červánky neprobouzejí také Vaše ratolesti).

Snažte se chodit spát ve stejnou hodinu, před spaním místnost pořádně vyvětrejte, alespoň hodinu před usnutím se nedívejte do žádných obrazovek a dejte přednost knize. Nejde-li to, vypněte alespoň u Vámi používané elektroniky modré světlo. Absence světla zvyšuje produkci spánkového hormonu melatoninu, který Vám umožní nejen kvalitní spánek, ale je taky výborný na prevenci vzniku nových vrásek a zpomaluje celkové stárnutí organismu.

Jarní údržba

Jak už bylo uvedeno výše, během zimy můžeme mít nízké hladiny některých hormonů na úkor jiných. Nedostatek serotoninu (hormon štěstí) a dopaminu (reguluje v mozku křehkou rovnováhu dobré nálady a slasti) po zimě může způsobovat letargii až depresivní stavy. Naopak v zimě stoupá v těle hladina kortizolu, hormonu, který se stará o „dostatek paliva“ v těle, reguluje hladinu cukru, jde o „nárazníkový“ hormon, který nás má laicky řečeno, chránit před krutou zimou. Jde ovšem také o „stresový“ hormon, zvyšuje krevní tlak a připravuje tělo „na akci“.

Na sklonku zimy se proto cítíme vyčerpaně a potřebujeme se čelem postavit přicházející jarní únavě. Jak na to? Více se hýbejte, ideálně na čerstvém vzduchu. Pravidelné svižné procházky nebo pohodové výklusy vydají za deset doktorů! Sprchujte se střídavě teplou a studenou vodou: Váš imunitní systém se lépe připraví na střídání teplot. Nedostatek slunce a tedy i vitamínu D kompenzujte doplňováním vitamínu v syntetické formě nebo opět využijte každý sluneční paprsek a vystavte svoji tvář jarnímu sluníčku.

Doplňte vitamíny

Držte se starého dobrého pravidla alespoň pěti kusů ovoce a zeleniny denně. Snažte se, ať na Vašem stole převládá červená (vitamíny A, C, K včetně minerálů jako draslík, hořčík a vápník) a zelená (K, kyselina listová a železo) barva. Nebojte se suplementovat vitamín C, poskytne Vám vzpruhu posílí imunitní systém.

Usmívejte se na svět

Hledejte pozitiva, radujte se z maličkostí a snažte se vidět věci v pozitivním světle. Dobrá nálada totiž přímo ovlivňuje procesy v našem těle a to jak se cítíme, se pak odráží v celkovém zdravotním stavu.