scroll_to_content

JAK VYBRAT OSOBNÍ VÁHU

Tělesná váha je důležitý údaj. Ale není všeříkající. Šedesát pět kilof může vypadat různě při stejné výšce, věku i pohlaví - například jako 165 cm vysoká pětatřicetiletá žena s problémovými partiemi od pasu dolů, co volí raději dlouhé topy s volnějším střihem, aby zakryla rozvlněné boky nebo jako atletka jejíž tělo je jako z mramoru. Důležitější než tělesná váha je totiž poměr tuků, svalů a vody v těle. A to obyčejnou analogovou nebo mechanickou váhou nelze změřit. K tomu jsou určené speciální diagnostické osobní váhy. Také když slyšíte „speciální“ hned vás napadne „pekelně drahé“? Tohle není ten případ. Chytrou váhu totiž pořídíte už za pět set korun. Samozřejmě záleží na značce, množství funkcí a doplňků.

Diagnostická osobní váha změří až 11 parametrů

Chytré diagnostické váhy ukážou tělesné hodnoty, které jsou pro sportovce a osoby zaměřené na zlepšení fyzického zdraví důležité. Do systému váhy zadáte své údaje (věk, výšku, pohlaví) na základě kterých spolu s měřením váha určí:

  • tělesnou hmotnost s max odchylkou 50 g,
  • BMI neboli Body Mass Index měřítko objemu tuku v kilogramech na metr čtvereční,
  • procento tuku v těle,
  • procento svalové hmoty,
  • procento vody v těle,
  • viscelární tuk (tuk v dutině břišní),
  • hodnocení ideálního poměru viscerálního tuku,
  • hmotnost kostí,
  • metabolický věk (přirovná metabolismus k odpovídajícímu věku — i když je vám čtyřicet, můžete mít metabolismus dvacetiletého stejně jako šedesátiletého člověka v závislosti na kondici a životním stylu),
  • BMR — bazální metabolický výdej, tzn. počet kalorií potřebných pro základní fungování těla,
  • AMR — aktivní metabolický výdej, tzn. počet kalorií potřebných k aktivnímu životu,
  • fyzickou kondici a přirovnat ji k jednomu z devíti somatotypů.

Jak diagnostická váha funguje?

Veškeré měření vychází z analýzy tzv. bioelektrické impedance. Poměr svalů, tuků, vody a kostí měří slabým elektrickým proudem, který prochází celým tělem. Podle toho, jaký odpor sval, voda, kost nebo tuk klade elektrickému proudu, váha vypočítá poměr jednotlivých hodnot. Odchylka u domácích diagnostických vah může být 5 %, což se nám zdá jako zanedbatelné. Zde je třeba také upozornit, že diagnostické váhy nejsou vhodné pro osoby s kardiostimulátorem a pro těhotné. Vždy si tuto informaci ověřte u výrobce nebo se poraďte se svým lékařem.

Na co se při výběru chytré váhy zaměřit?

Každá váha nabízí jiné funkce, ovládání a doplňky. Pokud svůj výkon a pokrok trackujete pomocí aplikací ve smartphonu nebo chytrých hodinkách, zaměřte se na kompatibilnost jednotlivých zařízení. Důležité je také si uvědomit, pro kolik osob váhu pořizujete.

  • Možnost sdílení informací: některé váhy můžete spojit se svým chytrým telefonem nebo počítačem a to díky USB portu, wi-fi, SD kartě nebo Bluetooth. Chytrá váha může nabídnout virtuálního trenéra nebo sdílet a sledovat pokrok s vaším okruhem přátel.
  • Kompatibilní aplikace: jedete na mobilu appku, kterou chcete vylepšit o údaje z chytré váhy? Přesvědčte se, že jsou všechna zařízení kompatibilní (váha, smartphone, chytré hodinky apod.).
  • Pro kolik lidí váhu pořizujete? Jen pro sebe nebo ji bude využívat celá rodina? Některé váhy dovolují nahrát jen dva profily, některé až osm.
  • Nosnost váhy: to je velmi důležitá informace, protože řada vah má nosnost do 100 kg. A to je k ničemu, když běžně vážíte sto třicet. Chytré váhy mohou mít nosnost až 250 kg.

Rada na konec - jak se správně vážit?

Aby výsledky byly relevantní a přinášely vám co nejpřesnější informace, dodržujte tato pravidla pro vážení:

  • važte se vždy ve stejný čas (nejlépe ráno před snídaní), některé modely vah mají dokonce alarm, který vás na čas měření upozorní,
  • važte se nejlépe nazí nebo ve spodním prádle,
  • váha musí být na rovné pevné podlaze, nožičky nesmí být na spárách mezi kachličkami,
  • nožičky váhy nesmí být zaprášené, mohlo by dojít k vychýlení a v důsledku toho ke zkreslení dat,
  • váha by měla neustále stát na jednom místě, časté stěhování snižuje přesnost měření,
  • den před vážením nepijte alkohol ani kofeinové nápoje,
  • den před vážením se také vyhněte vyšší fyzické zátěži (procházka je v pořádku, ale hodinový posilovací trénink už může měření ovlivnit),
  • něco pro ženy — během menstruace se nevažte, tělo v tomto období zadržuje více vody, což může zkreslit výsledky.

Osobní diagnostická váha je rozhodně dobrá volba v každé domácnosti bez ohledu na věk či životní styl. Spojením s dalším chytrým zařízením se vám otevírá cesta k větší motivaci, zlepšení fyzického zdraví a splnění svých cílů.

PRODUKTY Z NABÍDKY X X X X X X X X

Přečtěte si více:

Co v domácí posilovně nesmí chybět https://www.fitness4u.cz/domaci-posilovna/

Fitness plán podle postavy a typu životního stylu https://www.fitness4u.cz/fitness-plany/

BMI: co to je a co o vás říká https://www.fitness4u.cz/bmi-jako-prvni-signal/